Alcohol

Alcoholreclame en leeftijdscontrole door flitsbezorgers

60% van de Nederlanders denkt dat alcoholgebruik onder jongeren niet gaat dalen

Alcoholreclame en leeftijdscontrole door flitsbezorgers

Den Haag,
60% van de Nederlanders denkt dat alcoholgebruik onder jongeren niet gaat dalen zolang de leeftijdscontrole door flits- en pakketbezorgers niet goed op orde is. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van STIVA dat op donderdag 1 december wordt gepresenteerd. Ook vindt een ruime meerderheid (57%) van de Nederlanders dat alcoholmerken een rol moeten hebben bij het zorgen dat er geen alcoholreclame op TikTok belandt. Voor STIVA zijn de onderzoeksuitkomsten reden om met overheid en politiek en de betrokken bedrijven te werken aan goede regels en de handhaving daarvan. Dat begint al vandaag tijdens een debat met Tweede Kamerleden en gesprekken met experts op het gebied van preventie en sociale media, tijdens een mini-symposium ter ere van het 40-jarig bestaan van de stichting.

In de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie werkt de Nederlandse alcoholsector samen om een actieve bijdrage te leveren aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde alcoholreclame. Nieuwe ontwikkelingen en innovaties zorgen soms voor ongewenste effecten. Arno Rutte, voorzitter van STIVA: “Wij vinden het belangrijk dat consumenten genieten van alcoholhoudende drank, maar wel met mate drinken. Alcoholmisbruik kan op verschillende manieren geschieden: bijvoorbeeld wanneer volwassen consumenten te veel en te vaak drinken, of op momenten die daar niet geschikt voor zijn. Daarnaast zien wij alcoholconsumptie door jongeren onder de 18 jaar altijd als alcoholmisbruik. Al deze vormen van alcoholmisbruik willen wij tegengaan. Daarom zijn we al jaren nauw betrokken bij de BOB-campagne en waren we initiatiefnemer van de bekende slogan `Geniet, maar drink met mate´. In de afgelopen jaren hebben we veel aandacht besteed aan het onderwerp alcohol en jongeren, bijvoorbeeld via lesprogramma´s op scholen en door regulering van de tv-kanalen waarop geen alcoholreclame mag worden vertoond.

De manier waarop jongeren met alcohol of alcoholreclame in aanraking kunnen komen verandert voortdurend. Daar spelen we op in door in gesprek te gaan met sociale media-kanalen en alcoholmerken, maar ook met de overheid om zo nodig strakker te handhaven. Bijvoorbeeld op de leeftijdscontrole bij bezorging aan huis, door flitsbezorgers of pakketbezorgers.”

Uitkomsten onderzoek

STIVA heeft een onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking. De belangrijkste resultaten:

  • 13% van de respondenten geeft aan dat het niet wordt geaccepteerd als ze op een feestje geen alcoholhoudende drank drinken. Daar staat tegenover dat 74% aangeeft dat andere mensen het prima vinden als ze niet drinken.
  • 61% van de respondenten vindt dat bewustwordingscampagnes belangrijker zijn bij het tegengaan van problematisch alcoholgebruik dan wettelijke verboden zoals reclameverboden en verbod op verkoop alcoholhoudende drank in de supermarkt. Slechts 21% denkt dat verbieden alcoholreclame zal leiden tot minder alcoholmisbruik.
  • De respondenten (66%) denken dat problematisch alcoholgebruik het beste kan worden tegengaan door een samenwerking van overheid, maatschappelijke organisaties en de alcoholsector.
  • Alcoholmerken moeten er zelf actief voor zorgen dat kinderen geen alcoholreclame te zien krijgen. Een ruime meerderheid (57%) vindt dat alcoholmerken ervoor moeten zorgen dat er geen alcoholreclame op TikTok komt. Slechts 14% vindt dat alcoholmerken hier geen rol in hebben.
  • Een ruime meerderheid van 60% geeft aan dat zolang de leeftijdscontrole door flitsbezorgers en pakketbezorgers niet goed op orde is, het alcoholgebruik onder jongeren niet zal dalen.
  • Van de ondervraagde Nederlanders kent 83% de slogan `Geniet, maar drink met mate´.

 

Vorig bericht Highnote bereikt hoogste punt met appartementen
Volgend artikel Veel nieuwkomers en ontwikkelingen in Almere Centrum

Nu op WijFlevoland