Blog WijBusinessNieuws,
Vandaag las ik een artikel waarin stond dat AI radiologen verslaat in het opsporen van prostaatkanker. De gemiddelde ondernemer haakt hier nu al af omdat het niet meteen gaat over groei, personeel of cashflow. Maar blijf nog even hangen, want straks gaat het over jou.
Wat ik ook las, is dat het schrijven van prompts, de zoekopdrachten binnen AI-tools als Copilot, ChatGPT en Midjourney, tegenwoordig een vak is. Maar meteen werd in dit artikel aangegeven dat dat vak eigenlijk ook wel weer door AI gedaan kan worden. Stel je voor, je bent net een half jaar gespecialiseerd in het schrijven van prompts (vraagjes voor AI-tools) en nu ben je alweer overbodig omdat AI het zelf ook kan.
AI kan veel en straks alles.
Of je het nu leuk vindt of niet, AI kan heel veel. En omdat technologie zich vaak in een steile curve (exponentieel) ontwikkelt, zal het binnen een paar jaar oneindig veel zaken kunnen invullen. Als eerste aan de beurt waren de designers en copywriters. Wil je een nieuw logo of een tekst over een kippenplukmachine? AI is your best friend.
ChatGPT
“PlukVrij: Ontdek onze efficiënte kippenplukmachine, speciaal ontworpen voor de pluimvee-industrie. Met precisie en snelheid verwijdert deze machine alle veren, waardoor u tijd en kosten bespaart. Gemaakt van duurzame materialen, garandeert het een lange levensduur en betrouwbaar gebruik. Eenvoudig te bedienen en te reinigen, ideaal voor elk formaat bedrijf. Verbeter uw productieproces met onze betrouwbare kippenplukmachine.”
Meteen ook maar een logo gemaakt (boven artikel). Hoppetee en plukken maar.
Zelluf doen
Zelf ben ik redacteur, en behalve het stukje over kip, heb ik dit zelf geschreven. Dit had ik ook door AI kunnen laten doen, maar dan ben ik net zo lang bezig met prompts schrijven als met het schrijven van het stuk. Daarnaast doe ik dit werk omdat ik het leuk vind. Het is creatief werk, waarbij je zaken mag belichten die andere mensen aan het denken zetten. Je leest dit nu en verwerkt de informatie terwijl je dit leest. Er gaan allerlei gedachten door jouw hoofd en met allerlei andere informatie die je tot je neemt vorm je een mening, krijg je inspiratie of ga je tot actie over. Het kan van alles zijn, maar kennisoverdracht heeft een belangrijke rol in onze samenleving. Toch maak ik veel gebruik van Chat GPT. Om mijn teksten te controleren op spelfouten of om een zin die net niet lekker loopt aan te passen. Of om research te doen (altijd check/dubbelcheck, want AI zit er wel eens naast). Maar ook als ik inspiratie nodig heb en een zetje kan gebruiken.
En jij dan als manager, ondernemer of directeur?
Op allerlei online sites lees ik regelmatig onder comments, als er weer ergens geld bezuinigd moet worden, dat dit wel op marketing en communicatie kan. Want die doen toch niets dat toevoegt. Nu weet ik niet hoe jouw marcom afdeling eruit ziet, maar als dat gevoel heerst, heb je niet de juiste mensen in huis. Communicatie viel bijvoorbeeld onder de essentiële beroepen tijdens corona. En ik ken persoonlijk heel veel bedrijven die leven van hun marketinginspanningen. Stoppen ze hier vandaag mee, dan zijn ze met een paar maanden kapot. Simpel als dat.
Maar goed, hier preek ik nu voor eigen parochie en sta er niet helemaal objectief in. Dat mag ook in een blog, ik geef mijn mening en je kan met deze kennis doen wat je wilt.
Maar hoe zit het met jouw positie?
Als directeur, ondernemer of manager; wat doe je nu eigenlijk gedurende de dag (niet je nieuwsbrief opzeggen nu heh!)? Als AI nu al heel slim is, en straks nog veel slimmer, kan dan niet veel van jullie werk gedaan worden door AI? Voorraadbeheer, cashflow of bedrijfsresultaten monitoren, aansturen van personeel, groeiplannen maken etcetera, kan dat niet allemaal gedaan worden door een tooltje?
Als ondernemers kijken we graag waar we kunnen besparen op kosten om zo de nettowinst te optimaliseren. Marketing kan met een mannetje minder, die dame van IT kan er wel uit, maar als we eens in de spiegel kijken, waar staan wij dan in dit verhaal (ja, ik ben ook ondernemer)?
Een testje maar weer. Ondertussen is onze kippenplukmachinefabriek (onthouden voor Scrabble) uitgegroeid van start-up naar scale-up. AI maar even gevraagd om een groeistrategie:
ChatGPT
“Begin met marktonderzoek om uw doelmarkt en concurrenten te identificeren en analyseren. Zorg ervoor dat uw machines van hoge kwaliteit, duurzaam en efficiënt zijn. Bied uitstekende klantenservice en technische ondersteuning. Ontwikkel een sterke online en offline marketingcampagne. Werk samen met pluimveebedrijven en distributeurs. Optimaliseer productieprocessen om kosten te verlagen en winst te maximaliseren. Blijf investeren in R&D om productverbeteringen en nieuwe modellen te introduceren. Bouw een informatieve en aantrekkelijke website met e-commerce mogelijkheden. Bied trainingen aan voor optimaal gebruik van de machines. Verzamel klantfeedback en pas uw strategie en producten hierop aan.”
Vervang kippenplukmachinefabriek in jouw eigen bedrijf en wat vind je hier dan van? Veel zaken zijn een open deur toch? Eén of twee zaken zijn wel aardig of zijn typisch van die zaken die veel ondernemers ‘vergeten’ te doen bij hun bedrijfsvoering, maar wel eigenlijk moeten.
Ei van Columbus
Persoonlijk ben ik zelf nooit bang geweest voor technologie. Ook niet voor AI, alhoewel wij als bedrijf hier wel omzet op zijn verloren. Ondernemen is dan een weg zoeken naar nieuwe mogelijkheden en dat doen we bij WijBusinessNieuws (hier later meer over). Op dit moment zie ik ondernemers gebruik maken van AI bij het samenstellen van businessplannen, meedoen met tenders en andere zaken. Ze weten wat ze willen hebben, maar de tijd die ze hebben is beperkt en kostbaar. Hierbij zoeken ze inspiratie online en passen AI input aan naar wens. Ze zien ChatGPT, Copilot etc. als sparringpartner. Een (vrijwel) alwetende die antwoord heeft op vrijwel elke vraag.
En voor de duidelijkheid, voor mij werkt het copy/paste-verhaal niet. Dus 1 op 1 gebruiken van content uit een AI tool. Dat zien wij ook in de persberichten die bij WijBusinessNieuws binnenkomen of de AI gegenereerde content. Het raakt gewoon minder en wij zien dat blogs zoals deze, gewoonweg veel meer views krijgen. Nu zal de professioneel promptmaker nu zeggen, ‘dan moet je betere prompts schrijven’. En dan zeg ik, over een half jaar bestaat jouw baan misschien niet meer en loop je rond als kip zonder kop. Kan je daarna meteen in onze nu nog betere, CO2-uitstootvrije, op waterstof aangedreven, van gerecycled materiaal PlukVrij machine.
Eet smakelijk en goede zaken!
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl