Blog ondernemerschap

Klanten sneller rijk dan kwijt

Verhalen die WIJ horen van ondernemers en hoe deze jou kunnen helpen

Klanten sneller rijk dan kwijt

Blog WijBusinessNieuws,
Als je een ondernemer bent die makkelijk klanten binnenhaalt en vasthoudt, ben je meer uitzondering dan regel. Regelmatig spreken WIJ met ondernemers die prima zijn in het genereren van leads om ze daarna ‘in te tikken’, en om ze na een paar maanden weer te zien vertrekken. Of ben jij het type dat liever aan het werk is en een bloedhekel heeft aan acquisitie. Als klanten eenmaal klant zijn, nou, dan ga je als een speer en gaan ze nooit meer weg. Maar hoe kom je aan die klanten?

Wat zijn de verhalen die wij horen van ondernemers en hoe kunnen deze jou als ondernemer helpen? Hieronder een aantal voorbeelden uit de praktijk. Wellicht herkenbaar of juist niet, maar doe er je voordeel mee.

Wie is je contactpersoon?

Wie is je contactpersoon binnen de organisatie waar je voor werkt? Als je het heel goed kan vinden met de grote baas, heb je meestal weinig te vrezen. Maar pas op. Het contact kan afgesneden worden en jouw warme relatie kan ineens zomaar een stuk kouder worden. Investeer dus in je relatie met de ondernemer.
Op het moment dat er een nieuwe contactpersoon contact binnen het bedrijf, moet je scherp zijn en investeren in de relatie. Zowel in die met de ondernemer als de nieuwe medewerker. Doe je dit niet, dan bestaat er een kans dat, ondanks je goede werk, je op een zijspoor belandt.

Investeer in de relatie

Je hebt een prospect of een relatie. Iedereen begrijpt dat als je de potentiële klant geen water geeft, de relatie opdroogt. Maar dat is met een vaste klant net zo. Ook al doe je je werk nog zo goed, er kan een gevoel ontstaan dat je overbodig bent of dat de scherpte weg is. Vaak is dit niet zo, maar ben je deel van het meubilair geworden en vindt de klant het tijd voor een nieuw verfje.
Laatst spraken wij met een ondernemer die vertelde dat zijn klant vroeg of ze nog iemand wisten om een professionele bedrijfsvideo kan maken. Dit terwijl dit in de ondernemer zijn dienstenpakket zat.
Spreek jij regelmatig af met je klanten? Organiseer je wel eens een feestje of BBQ. Of doe je het liever inhoudelijk met een workshop of rondetafelsessie? Er zijn zoveel manieren om op een frisse wijze in contact te blijven met je klant. En dan is er vast ook ruimte om de diensten of ideeën aan te kaarten waar je normaal gesproken niet aan toekomt.

Klant van je klant

Zeker als je in B2B zit hebben jouw klanten ook klanten die interessant voor je zijn. Leveren ze aan consumenten? Dan werken ze vast ook samen met andere partners die interessant voor je kunnen zijn. ‘Wie vraagt wordt overgeslagen’ is een gezegde dat hier zeker niet geldt. Zeker als jullie relatie goed is (zie de alinea’s hiervoor) gunt jouw contactpersoon je meer business.
Sterker nog, je zou een kickback aan kunnen bieden. Bijvoorbeeld een korting op hun rekening voor de extra omzet die via hen binnenkomt. Een endorsement met bonus zeg maar. En vaak zal je zien dat de partijen waarmee zij werken een soortgelijk bedrijfs DNA hebben.

Bedrijfs DNA

Jij en je bedrijf staan ergens voor. Bepaalde waardes en normen, maar ook doelen en ambities. Daarbij zou het natuurlijk mooi zijn als je klanten hebt die daarbij passen. Vaak werken bij die bedrijven ook mensen die dat soort DNA met zich meedragen en het is fijn om zaken te doen met gelijkgestemden.
Zo spraken wij een ondernemer die goed vaart op controle en planning. Alleen was de opdrachtgever een ongeleid projectiel dat alle kanten uitschoot. Geen lijn, geen visie, maar wel resultaat willen zien.
Na talloze pogingen om structuur aan te brengen, besloot de ondernemer de stekker uit de samenwerking te trekken. Hij vertelde dat dit hem meteen energie gaf voor andere zaken en gelukkiger naar het werk ging.

WIJ geloven in je

WIJ geloven heilig in de menselijkheid van ondernemerschap. In een wereld waarin we bang zijn dat AI ons wellicht naast goeds ook veel slechts zal brengen, staat de mens centraal.
Dit artikel is human made in Holland. Een heerlijk en eerlijk lokaal product, met hier een daar wellicht een menselijk foutje en informatie waar je niets mee kan. Maar het is wel een oprechte poging om jou als ondernemer, manager, CEO, leidinggevende etc. mee te nemen in ons verhaal. Om jouw bedrijf te laten excelleren en ervoor te zorgen dat je werkt met passie en plezier.

Vorig bericht Feestelijke opening ALDI Almere
Volgend artikel Highnote bereikt hoogste punt met appartementen

Nu op WijFlevoland