Start-up

Onvoldoende marktvalidatie hindert NL start-ups om door te groeien

Nood aan landelijke aanpak en betere afstemming van begeleiding en financiering

Onvoldoende marktvalidatie hindert NL start-ups om door te groeien

Foto: Gritd.

Sectoren zoals energie, zorg en voedsel hebben dringend behoefte aan verandering. Start-ups staan centraal in deze transities: daar worden nieuwe technologieën en oplossingen in hoog tempo ontwikkeld. Recordinvesteringen van de afgelopen jaren laten zien dat er veel vertrouwen is in start-ups. Echter blijkt uit onderzoek op basis van data van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), Gritd en andere partners dat de meeste start-ups niet doorgroeien. Hierdoor gaat veel potentieel verloren. Potentieel dat nodig is om de energie-, zorg- en voedseltransities mogelijk te maken.  

Nood aan betere marktvalidatie

De onderzoekers zien dat er te weinig in de markt wordt gevalideerd of er behoefte is aan het product. In iedere fase van de groei kan marktvalidatie sterk worden verbeterd. Als de validatie goed is, lukt het ondernemers wel om sneller te groeien. Een betere afstemming van begeleiding en financiering is van grote invloed op de snelheid en efficiëntie waarmee start-ups groeien tot volwassen bedrijven.

Conclusies onderzoek

De onderzoekers hebben afgelopen jaar de groeicijfers van 400 Nederlandse start-ups geanalyseerd.

Dit zijn de vijf belangrijkste conclusies:

1.      Onvoldoende markt validatie hindert groei
Markt validatie langs alle fases en mijlpalen moet worden verbeterd. Het bereiken van een product-market fit is het grootste obstakel.

2.      Start-ups zijn potentiële groeimachines van de Nederlandse economie
Zij hebben een jaarlijkse omzetgroei van 39%, een werknemersgroei van 20% en een financieringsgroei van 36%.

3.      De potentie is hoog en de ambitie zelfs hoger
Start-ups vinden het moeilijk om de hoge ambities te bereiken. De gemiddelde omzetgroeiverwachting van 250% per jaar is 7x hoger dan doorgaans wordt gerealiseerd.

4.      Focus op de juiste mijlpalen om consistent te groeien
Consistent groeiende start-ups die de product-market fit hebben bereikt, zijn 21% jonger en hebben dus minder tijd nodig om op te schalen.

5.      Marktonderzoek moet beter voordat start-ups gaan verkopen
Ondernemers moeten gemiddeld 3x meer interacties met potentiële klanten hebben.

Gemeenschappelijke aanpak, begeleiding en financiering

Om de snelheid en de efficiëntie van de groei van startups te bevorderen, pleiten de auteurs van het rapport voor een gemeenschappelijke landelijke aanpak bij de begeleiding van start-ups en een betere afstemming van begeleiding en financiering.

Vorig bericht Highnote bereikt hoogste punt met appartementen
Volgend artikel Veel nieuwkomers en ontwikkelingen in Almere Centrum

Nu op WijFlevoland