Utrecht,
AI-chatbot aanbieder Watermelon lanceert ‘Vision’, een nieuwe functie binnen hun AI-klantenservicesysteem. Vision stelt AI-chatbots in staat om afbeeldingen te herkennen en te interpreteren, wat de kwaliteit van geautomatiseerde klantenservice gesprekken aanzienlijk verbetert.
Vision is ontwikkeld om AI-chatbots in staat te stellen afbeeldingen te analyseren en direct te antwoorden op vragen die betrekking hebben op die beelden. Deze feature biedt praktische toepassingen in diverse sectoren. “Denk bijvoorbeeld aan een dierenarts die een foto van een plekje op de huid van een huisdier ontvangt, of aan een technisch bedrijf dat op basis van een foto kan bepalen welk soort reparatie nodig is. Door Vision kunnen chatbots nu meer vragen beantwoorden, wanneer beeldmateriaal cruciaal is om tot een oplossing te komen”, legt Alexander Wijninga, CEO en oprichter van Watermelon, uit.
Vision begrijpt en gebruikt afbeeldingen voor context
Voor de implementatie van Vision konden chatbots afbeeldingen niet interpreteren. Dit beperkt de effectiviteit van de chatbot in situaties waar visuele context essentieel is. Met Vision kan de chatbot proactief om foto’s vragen om meer context te verkrijgen, wat leidt tot nauwkeurigere antwoorden.
Nieuwe functie werkt automatisch
Het gebruik van Vision is simpel en vereist geen extra handelingen van de gebruiker. Wanneer een klant een foto uploadt, herkent de chatbot automatisch wat er op de afbeelding staat en geeft direct antwoord op de vraag die bij de foto hoort. “Met Vision brengen we de interactie tussen bedrijven en klanten naar een nieuw niveau. Deze feature is een belangrijke stap in onze missie om een volledig AI-gestuurde klantenservicemedewerker te ontwikkelen,” aldus Wijninga.
Belangrijke aandachtspunten
De Vision-functie wordt in het aankomende half jaar verder uitgebreid. Dan moet de functie ook antwoord kunnen geven over de locatie van objecten binnen een afbeelding. “Een simpel voorbeeld: als je een foto van een kamer met een stoel deelt met een chatbot en vraagt waar de stoel staat, dan kan de chatbot dat nu nog niet goed beantwoorden”, legt Wijninga uit.
Vision waarborgt privacy door objectherkenning, niet personen
Bij de ontwikkeling van Vision is er veel aandacht besteed aan de veiligheid en privacy van gebruikers. Hoewel Vision in staat is om objecten en relaties tussen objecten te herkennen, zijn er technische maatregelen getroffen om de analyse van en uitspraken over personen op foto’s te beperken, om zo de privacy te waarborgen.
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl