ICT

Guardey lanceert cybersecurity awareness game voor mkb’s

95% van hacks en datalekken komt door menselijke fout

Guardey lanceert cybersecurity awareness game voor mkb's

Rotterdam,
Start-up Guardey, een cybersecurity bedrijf voor het mkb, lanceert de eerste cybersecurity awareness game die werknemers wekelijks uitdaagt om cybersecurity risico’s te herkennen. 95% van alle hacks en datalekken komt door een menselijke fout. Wekelijkse training is volgens Guardey nodig omdat uit de praktijk blijkt dat een eenmalige of jaarlijkse cybersecurity training niet voldoende is voor personeel om duistere online praktijken te blijven herkennen. Daarom ontwikkelde Guardey een cybersecurity spel dat leuk en leerzaam is.

Korte trainingen om cyberaanvallen te voorkomen

Het kost medewerkers slechts twee à drie minuten per week en bedrijven kunnen een beloning koppelen aan de werknemer die het beste scoort. Door werknemers wekelijks uit te dagen, blijft cybersecurity top-of-mind. Het verkleint de kans op geslaagde cyberaanvallen zoals het klikken op phishing mails of het per ongeluk installeren van ransomware op het bedrijfsnetwerk.

Kleinere bedrijven vaker slachtoffer

Het aantal cyberaanvallen op bedrijven stijgt naar verwachting in 2023 verder. Uit onderzoek van de ABN AMRO blijkt dat 45% van de Nederlandse bedrijven in 2022 al eens te maken heeft gehad met cybercrime. Steeds vaker worden kleinere bedrijven getarget door cybercriminelen, juist omdat zij hun beveiliging vaak minder goed op orde hebben en medewerkers meestal niet getraind worden om hackpogingen te herkennen. Joeri van de Watering, co-founder Guardey: “Je kunt technisch nog zoveel doen om cybercrime te voorkomen, maar de mens blijft de grootste oorzaak van een geslaagde cyberaanval. Het is dus van uitermate belang dat personeel in staat is om cybercrime te herkennen zodat het voorkomen kan worden. Wij hebben ervoor gekozen om werknemers kennis bij te brengen met gamification. Spelen motiveert het leerproces en draagt bij aan een duurzame gedragsverandering in het online veilig houden van bedrijfsgegevens. Ons doel is om mkb’s te beschermen door cybersecurity- en training van personeel toegankelijk en betaalbaar te maken.”

Hoe werkt de game?

Iedere week ontvangt een werknemer een e-mail dat er een nieuwe uitdaging klaar staat in de online leeromgeving van Guardey. Elke werknemer begint zijn eigen fictief bedrijf en moet ervoor zorgen dat online bedreigingen worden geweerd. Elke uitdaging is onderdeel van één van de twaalf cybercrime modules waaronder beveiligingsbewustzijn, wachtwoorden, phishing, privacy, social media, malware en apparaatbeveiliging. De onderwerpen uit de modules keren regelmatig terug om kennis te blijven testen. Het is de taak van de medewerker om ervoor te zorgen dat het bedrijf geld verdient en niet failliet gaat door cybercrime. Elke maand zijn er nieuwe uitdagingen in verschillende talen beschikbaar op basis van de nieuwste cybercrime trends. Naast fictieve beloningen die medewerkers kunnen winnen, kunnen werkgevers zelf ook beloningen op maat invoeren. Ook bedrijfsspecifieke informatie en risico’s die voor het bedrijf belangrijk zijn, kunnen toegevoegd worden aan de game. Op een scorebord kunnen alle deelnemers zien hoe goed iedereen de game speelt.

Vorig bericht Feestelijke opening ALDI Almere
Volgend artikel Highnote bereikt hoogste punt met appartementen

Nu op WijFlevoland